Blog XPLORid: een pittige route en panne

blog XPLORid

Na twee jaar voorbereiding vertrokken Ben en Linda (XPLORid) op wereldreis met de fiets. Honderdduizend kilometer in totaal door meer dan tachtig landen. Ze verwachten zeven jaar onderweg te zijn. Tijdens hun reis gaan bloggen ze over hun reisavonturen voor Toeractief.

Tijdens onze rustweek in Innsbruck heeft Veloflott de Cinq 5 van Linda gerepareerd. Linda kan nu weer al fietsend haar telefoon en powerbanks opladen. Door dit reparatiebezoek ervaren we dat Innsbruck een ware fietsstad is met mooie fietspaden aan beide zijden van de rivier Inn.

We komen er ook achter dat je in Oostenrijk niemand mag meenemen op de bagagedrager. In Nederland is dat de normaalste zaak van de wereld. In het buitenland is dit verboden: “veel te gevaarlijk.”

blog XPLORid

De route gaat verder

Patsch is bijzonder pittig. De Brennerpas is ook niet mis. We gaan de grens over en zijn in Bella Italia. Na de grens is het bergaf over een prachtig aangelegd fietspad. De Passo Montecroce (1.636 m) is heavy met stijgingen tot twaalf procent. Bij Sappada di Cadore gaat het alleen nog maar bergaf. De afdaling is geweldig met schitterend uitzicht en leuke haarspeldbochtjes. De koeienbellen zijn vervangen door duizenden krekelgeluiden en de bergen door weilanden vol zonnebloemen. En dan is daar het eerste strand aan de Adriatische zee: Miramare. We verlaten de kust en gaan over een oude trambaan ongemerkt een klein stukje Slovenië in. Bij de grens Slovenië-Kroatië moeten we ons paspoort laten zien. De auto’s staan in de file. Veel mensen steken hun duim op en moedigen ons aan.

blog XPLORid

De route wordt zwaarder

Na het Limski kanaal wordt de route ruiger en neemt de warmte toe. Gelukkig rijden we door een mooi bos met schaduw. Uiteindelijk komen we uit in Rovinj. Het fietspad voert ons vlak langs het water door een oud pijnbomenbos. Verder zuidwaarts richting Premantura is de tocht zwaar: grote stenen en zand. Auto’s laten ons achter in het stof. Voor een mountainbike is dit leuk, maar een echt fietspad is dit niet, terwijl het toch zo wordt aangegeven.

Nog zwaarder

Na Premantura gaan we naar het eiland Cres. Daar is niets behalve prachtige natuur en lokale geiten. Bij aankomst op het eiland Pag zien we geen enkele boom, alleen maar dorre stekelige struikjes. Het fijne van zulke eilanden is dat er heel weinig auto’s zijn. Alleen het verkeer van de ferry komt elke twee uur in een rijtje voorbij. Richting Šibenik ziet Ben enkele scheuren en gaatjes rond de spaaknippels op onze achtervelgen. Om een slag in het wiel te voorkomen, moeten we de velgen laten repareren. Wat een pech! Gelukkig stuurt Idworx ons twee nieuwe, kant-en-klaar gespaakte, supersterke carbon achter- en voorvelgen op! Wij zijn dolblij. Via via kunnen we bij Iljadica-Rapo in Šibenik terecht voor de montage. Tijdens het wachten op de nieuwe velgen verkennen we de omgeving en gaan we naar Nationaal Park Krka en Kornati.

blog XPLORid

Wil je meer lezen over ons avontuur? Kijk dan op www.xplorid.today of volg ons op Instagram en Facebook. De exacte route die we gefietst hebben, staat op Strava en Komoot. Lees ook de andere blogs van Ben en Linda, waarin ze alles vertellen over hun voorbereiding op deze fietswereldreis en de eerste duizend kilometer.

Rate this post

Bekijk ook...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *