Header Toeractiefwebsite

E-bike en speedpedelec: de 5 grootste verschillen

Verschillen e-bike en speedpedelec

Elektrische fietsen zijn inmiddels goed ingeburgerd in ons land. Dit zijn de 5 grootste verschillen tussen de e-bike en de speedpedelec.

De merken, verschillen en soorten vliegen je om de oren: een e-bike, speedbike, speedpedelec, gewone pedelec of snelfiets. Wat is nu eigenlijk wat? En welke fietst past het best bij jou? Wij zetten het op een rijtje.

Goede vervanging

Van de 503.119 fietsen die in 2018 via klassieke fietshandelaars werden gekocht, had de helft een elektrische aandrijving. En dat aantal loopt alleen maar op. De elektrische fiets is niet alleen een goede vervanging van de normale fiets, deze rappe tweewieler is ook hard op weg om de auto van zijn troon te stoten. Het is een gezonder, (soms) sneller én milieuvriendelijker alternatief. Je vermijdt files, bent lekker buiten en krijgt je dagelijkse dosis lichaamsbeweging. Want: ook al beweren sommigen het tegendeel, als je op een elektrische fiets zit, moet je wel degelijk zelf trappen.

Verschil speedpedelec e-bike

1. Snelheid

Het grootste verschil tussen de e-bike (formeel de ‘gewone’ pedelec, afgeleid van Pedal Electric Cycle) en de speedpedelec is de snelheid. De e-bike biedt trapondersteuning tot een snelheid van maximaal 25 kilometer per uur, de speedpedelec mag maximaal 45 kilometer per uur. Echter: deze snelheid haal je in de praktijk niet vaak.

2. Helm

Als je met de e-bike naar werk gaat, hoef je je bij aankomst geen zorgen te maken over je coupe. Oké, tenzij storm nummer twintig van dit jaar door de lucht waait. Als je op een speedpedelec rijdt, is het dragen van een helm verplicht.

3. Rijbewijs

Voor een e-bike heb je geen rijbewijs nodig, maar voor een speedpedelec moet je in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (een autorijbewijs geldt ook). Op de weg gelden bromfietsregels: dit snelheidsmonster moet op het bromfietspad of op de rijbaan en de fiets heeft een gele kentekenplaat.

4. Accu

Een nadeel van de speedpedelec is dat de accu maar ongeveer één uur meegaat. De accu van een e-bike gaat langer mee. Als je een lange route gaat fietsen, is het belangrijk om een oplader op de plaats van de bestemming te hebben.

5. Prijs

Aan een e-bike hangt vaak al een aardig prijskaartje, maar aan een speedpedelec zitten vaak nog meer kosten verbonden. Omdat de fiets onder de regelgeving van de bromfietsen valt, heb je een kentekenplaat, helm, rijbewijs én verzekering nodig. Maar, voordat je je blindstaart op alle kosten: een e-bike of speedpedelec zal op den duur ook een hoop reiskosten besparen.

Nieuwste snufjes

De speedpedelec was in eerste instantie populair onder dertigers die een alternatief zochten voor de auto in woon-werkverkeer. Deze fiets wint nu echter steeds meer terrein onder senioren boven de 55 jaar. Het imago van suffe fietsondersteuning is verdwenen, mede omdat er steeds meer technische snufjes aan de elektrische fietsen worden toegevoegd die verschillende doelgroepen aanspreken. De accu wordt weggewerkt in het frame, je kunt opladen via zonnecellen, er is een app die aangeeft wanneer je je accu’s moet laden en er bestaan elektrische race- en zelfs bakfietsen. De wereld van de elektrische fiets wordt steeds groter. De stap naar een elektrische fiets wordt kleiner als je goede research vooraf doet. Lees daarom meer over de keuzes rondom een elektrische fiets bij de Consumentenbond. Ook de ANWB geeft handige tips bij de aanschaf van een pedelec.

Wil je meer lezen over fietsinnovatie? Bekijk dan eens dit artikel.

5/5 - (2 stemmen)

Bekijk ook...

1 reactie

  1. Jan van Leer

    Na 45 jaar op een racefiets gereden te hebben, overgestapt op speedpedelec voor middellange afstanden (30-50 km). Om veilig te rijden is evenals een racefiets het volgende nodig: anticiperen op medefietsers/automobilisten/zijwegen, dus alleen vol gas op buitenwegen met goed overzicht. Benader andere weggebruikers rustig, want onder andere fietsers horen je niet aankomen. Geef even een seintje (zelf heb ik een gewoon belletje dat minder irritatie geeft). Vooral geen machogedrag, dat zie ik vaak en wekt irritatie op. Pas je op de rijbaan aan aan het autoverkeer. Fiets aan de rechterkant en ga ook bij stoplichten rechts staan. Jan van Leer (71 jaar)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *