Pedelec: snel, sneller, snelst op de elektrische fiets

Pedelec
Steeds meer senioren kiezen voor een speed-pedelec, een fiets met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur.

De speed-bike, de extra snelle e-bike, wordt steeds populairder in Nederland. Met name senioren schaften steeds vaker een extra snelle elektrische fiets aan: met ruim 17.000 fietsen in Nederland ligt dit aantal dit jaar 62 procent hoger dan twee jaar geleden. Wat zijn nu precies de regels voor deze pedelecs en wat zijn de verschillen met de ‘gewone’ e-bike?

Hoe te kiezen?

Met een ruim aanbod in allerlei soorten en merken elektrische fietsen is het lastig een keuze te maken wat nu het beste bij je past. Wat vooral belangrijk is, is bedenken wat je echt nodig hebt, voordat je merken en typen met elkaar gaat vergelijken. Tip 1: maak eerst een proefrit op een e-bike. Zo voel je wat trapondersteuning doet en merk je dat een elektrische fiets niet zo suf is of juist zo hard gaat als je misschien denkt.

‘Gewone’ pedelec

De e-bike (formeel de ‘gewone’ pedelec) is inmiddels een bekende in het straatbeeld. Met deze pedelec (afgeleid van Pedal Electric Cycle) geldt:

  • trapondersteuning tot een snelheid van 25 kilometer per uur
  • je hoeft geen helm op
  • je rijdt gewoon op het fietspad
  •  je kunt ‘lui’ fietsen, met maximale ondersteuning hoef je zelf weinig inspanning te leveren
  •  interessant voor zowel woon-werkverkeer als fietsvakantie of korte ritjes, waarbij je grotere afstanden af wilt leggen in relatief korte tijd
  •  de accu van een pedelec gaat langer mee dan die van een speed-pedelec

Speed-pedelec

De speed-pedelec geeft trapondersteuning tot 45 kilometer per uur en geldt sinds 1 juli 2017 als een bromfiets. Hiervoor gelden de volgende regels:

  • de speed-pedelec heeft een gele bromfietskentekenplaat
  • het dragen van een helm is verplicht- de fiets mag niet op het fietspad rijden, maar moet op de rijbaan tussen het gewone verkeer of op een fiets/bromfietspad
  • je moet minimaal 16 jaar zijn om op een speed-pedelec te mogen rijden en in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs (type AM)
  • de fiets geeft ondersteuning naar de inspanning die je levert, dus je moet voldoende energie leveren om echt snelheid te kunnen maken
  • interessant voor de langere afstanden, die je in korte tijd aflegt, bijvoorbeeld woon-werkverkeer
  • je hebt een lader nodig op plaats van bestemming, je kunt max een uur fietsen met de meeste speed-pedelecs
  • niet alle routes zijn ideaal voor de speed-pedelec: in buitengebieden kun je makkelijker snelheid halen dan in hartje Amsterdam. Houd hier dan ook rekening mee

Nieuwste snufjes

De speed-pedelec was in eerste instantie populair onder dertigers, die een alternatief zochten voor de auto in woon-werkverkeer. Deze fiets wint nu echter steeds meer terrein onder senioren boven de 55 jaar. Het imago van suffe fietsondersteuning is verdwenen, mede omdat er steeds meer technische snufjes aan de elektrische fietsen worden toegevoegd die verschillende doelgroepen aanspreken. De accu weggewerkt in het frame, opladen via zonnecellen, een app die aangeeft wanneer je je accu’s moet laden tot elektrische race- en zelf bakfietsen, de wereld van de elektrische fiets wordt steeds groter. De stap naar een elektrische fiets wordt kleiner als je goede research vooraf doet. Lees daarom meer over de keuzes rondom een elektrische fiets bij de Consumentenbond. Ook de ANWB geeft handige tips bij de aanschaf van een pedelec.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *