Toeractief-headerafbeelding

Winterzwemmen: de helende kou

Winterzwemmen in natuurwater
De winter is hét moment van het jaar om het immuunsysteem een oppepper te geven in natuurwater.

Winterzwemmen wint aan populariteit in Nederland. De winter is hét moment van het jaar om het immuunsysteem een oppepper te geven. Holistisch arts Pieter Meurs (36) trotseert graag het koude water, zowel in Nederland als in Noorwegen waar hij op dit moment woont en werkt.

Tekst: Loes Steenhuis

Wat bracht jou ertoe om te gaan winterzwemmen?

“Vooral de nieuwsgierigheid naar het effect van ademhalingsoefeningen in combinatie met de blootstelling aan de kou. Het was voor mij een hele goede manier om het ongemak op te zoeken en daarin mijn grenzen te verleggen. In Nederland startte ik in mijn eigen tuin met een oude badkuip aan de rand van het bos. Daarnaast heb ik diverse workshops gevolgd op het gebied van winterzwemmen en ijsbaden.”

Hoe ziet jouw zwemritueel eruit?

“Ik zwem in de ochtend voor het ontbijt. Thuis maak ik alvast een verwarmende thee met gember, cayennepeper, fire cider en citroen. Dan wandel ik door de sneeuw naar het fjord, daar doe ik de voorbereidende ademhalingsoefeningen en dynamische yogaoefeningen. Daarna zwem ik één minuut, soms wat langer, in het koude water. Eenmaal uit het water focus ik nogmaals op mijn ademhaling en de energiestroom in mijn lichaam. Dan volgt het afdrogen en aankleden, drink ik van de warme thee en sluit ik thuis af met een warme douche.”

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van winterzwemmen?

“Eén van de belangrijkste voordelen is dat er door de shock van het koude water allerlei interne processen op gang komen. Zo gaan bijvoorbeeld de bijnieren aan het werk en wordt je innerlijke thermostaat aangezet. Er komt serotonine vrij wat een verkwikkend effect heeft. Je bruine vet wordt geactiveerd waardoor je makkelijker in staat bent om kou te trotseren. En het is ook nog eens heel goed voor de bloedvaten.”

Voor Pieter het ijskoude water in gaat, doet hij voorbereidende ademhalingsoefeningen en dynamische yogaoefeningen.

Wat leert het je?

“Naast de fysieke voordelen is het winterzwemmen voor mij vooral een manier om meer in het hier en nu te komen. Het winterzwemmen brengt je heel erg van je hoofd naar je lichaam. Door de kou kom je kort in de overlevingsstand en dat vraagt volledige aanwezigheid met de kou en alle lichamelijke sensaties. Hierin mijn grenzen opzoeken zorgt ervoor dat ik in het dagelijkse leven comfortabeler ben met ongemak en beter bij mijn wilskracht kom.”

Kom je weerstand tegen, en zo ja hoe ga je ermee om?

“Zeker, elke keer weer. Maar dat is onderdeel van de ervaring en daarin zit ook de hele les van het winterzwemmen. Op het moment dat ik mijn voet in het koude water steek, bedank ik de kou als mijn leraar. Maar het is belangrijk om altijd goed te voelen wat voor jouw lichaam klopt, dus forceer jezelf nooit.”

Welke rol speelt de natuur voor jou bij het winterzwemmen?

“Destijds in mijn eigen tuin had ik vanuit de oude badkuip aan de ene kant uitzicht op de bomen en aan de andere kant uitzicht op een weiland met hertjes en vele vogels. Dat was voor mij zeker een manier om de natuur te beleven. Hier in Noorwegen beleef ik het nog een stuk intenser: de wandeling naar het prachtige fjord met alle mooie vergezichten, het doorkruisen van het territorium van de watervogels en me dan vervolgens onderdompelen in dat enorme water. Ik voel me op dat soort momenten heel erg één met de natuur.”

Holistisch arts Pieter Meurs trotseert graag het koude water in Noorwegen, waar hij woont en werkt.

Tips van Pieter:

  • Is winterzwemmen nieuw voor je? Ga niet alleen, maar sluit je aan bij een bestaande groep of volg een goede workshop. Zo leer je de juiste ademhaling te gebruiken vooraf aan en tijdens het winterzwemmen.
  • Overleg bij twijfel en/of gezondheidsklachten altijd eerst met je eigen huisarts of winterzwemmen geschikt voor je is.
  • Douche thuis koud (af) en blijf na de zomer buiten zwemmen. Zo wen je langzaam aan het koude water.

Meer lezen? www.winterzwemmen.nl

4/5 - (7 stemmen)

Bekijk ook...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *