Nederland maakt reputatie van fietsland goed waar

header-fietsverzekering-1200x500

Onlangs verscheen de notitie ‘Door met doorfietsroutes’ waarin alle informatie over deze snelle fietsroutes door Nederland samenkomt. De doorfietsroutes zijn sinds 2014 op steeds meer plekken in ons land te vinden en bieden fietsers een route die comfortabeler en veiliger is, veelal gescheiden van het autoverkeer. Sinds de publicatie van het inspiratieboek over snelle fietsroutes is al heel wat bereikt. Tot 2025 telde ons land ongeveer duizend kilometer aan doorfietsroutes en nog eens duizend kilometer aan routes stond op dat moment al in de planning. Dat is dus al een verdubbeling, maar op de langere termijn is het mogelijk om dat totale aantal nogmaals te verdubbelen.

Niet elke fiets is verzekerd

Dat in Nederland veel wordt gefietst, is alom bekend. We zijn zelfs koploper in de wereldwijde ranglijst, want we hebben hier meer fietsen dan mensen. Denemarken en Duitsland staan op de plaatsen twee en drie, de Belgen bezetten de vierde plaats. Allemaal landen in onze buurt dus, terwijl de vijfde plek wereldwijd door de Chinezen wordt bezet. Hoewel we in Nederland de fiets als een basisvervoermiddel beschouwen, blijken we lang niet altijd bereid te zijn om hiervoor ook een goede fietsverzekering af te sluiten. Meerdere onderzoeken tonen aan dat een groot deel van de fietseigenaren het rijwiel niet heeft verzekerd. Dat is opmerkelijk, want voor een goede fiets ben je tegenwoordig een behoorlijk bedrag kwijt, terwijl de verzekeringspremie over het algemeen meevalt.

Omslagpunt bereikt

De opmars van de elektrische fiets is in de afgelopen jaren aanzienlijk geweest. Inmiddels is het omslagpunt bereikt: er worden in Nederland tegenwoordig meer elektrische fietsen verkocht dan modellen die niet elektrisch aangedreven worden. Het zal daardoor naar verwachting niet lang meer duren totdat de elektrische fietsen in ons land ook een absolute meerderheid vormen in het totaal aantal rijwielen. Ter indicatie: in 2020 had 35 procent van alle Nederlanders een elektrische fiets, in 2024 was dat al opgelopen tot 43 procent. De elektrische fiets is voor veel mensen een serieus alternatief geworden voor de auto om te gebruiken voor het woon-werkvervoer. De verbeterde fietsverbindingen spelen daar uiteraard een belangrijke rol in.

Een andere benadering

De opmars van de elektrische fiets heeft er ook voor gezorgd dat we op een andere manier naar de fiets zijn gaan kijken. Op de eerste plaats is zo’n fiets meestal een stuk duurder dan een fiets zonder elektrische aandrijving. Daardoor wordt het verzekeringsaspect natuurlijk een stuk belangrijker. Maar ook interessant is de behoefte aan pechhulp, die navenant is gestegen. We zien bijvoorbeeld in de polisvoorwaarden van de elektrische fiets verzekering bij Univé dat pechhulp hierbij automatisch is inbegrepen. Een relatief simpel probleem, zoals een lekke band, wordt dan direct terplekke opgelost. Is het probleem wat lastiger te verhelpen, dan word je met fiets en al opgehaald en thuisgebracht. Een hele geruststelling voor de fietsers die graag lange afstanden afleggen en daardoor dus ver van huis komen.

Landelijk dekkend fietsroutenetwerk

Dat er inmiddels concrete plannen zijn voor een verdubbeling van het aantal doorfietsroutes in Nederland, is een goede zaak. Voor de periode tot 2040 zou nog eens fors geïnvesteerd moeten worden om een landelijk dekkend netwerk van snelle, veilige en comfortabele fietsverbindingen te realiseren. Deze fietsroutes moeten overal in het land dorpen en steden met elkaar verbinden. Vaak vormt de oversteek van een waterweg hierbij een barrière die extra aandacht behoeft, maar die een project ook flink duurder kan maken. Al met al wordt geschat dat Nederland in de komende vijftien jaar nog zeker een miljard euro nodig zal hebben om de ambitie van een landelijk dekkend doorfietsroutenetwerk volledig waar te kunnen maken.

Meer informatie over fietsverzekeringen: lees hier verder. 

 

 

5/5 - (2 stemmen)

Bekijk ook...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *